Followers

Tuesday, June 24, 2014

CUTI-CUTI JAKARTA-YOGYAKARTA-BANDUNG - PART TWO

Hello.

Maigadddd. Tak konsisten betul aku ni menaip kan. Seminggu tinggal blog sunyi sepi * fefeeling macam ada ramai readers je. Kahkahkah.

Meh nak sambung cerita pasal trip haritu. So entri ni kira part two punya kisah la ye.


Destinasi pertama kami di bumi Jogja sudah semestinya tapak warisan dunia ini, Candi Borobudur. Bila nampak je Borobudur dari jauh, rasa kagum sangat dengan ciptaan manusia dahulu kala ni. Dan paling tak percaya, aku dapat tengok sendiri depan mata. Dulu mampu usha dari dalam mukasurat buku teks sejarah je. Kali ni, aku jejak kaki sini beb. Wal-lah !

 
 
Tengok. Tengok tu! Besaaaaarnya. Tinggggi nya. Berpeluh ketiak nak sampai atas. Kahkahkah.

Candi Borobudur ni adalah 'kuil' bagi kaum yang beragama Buddha. Ada satu lagi candi yang kami pergi, Candi Prambanan. Prambanan ni 'kuil' bagi kaum yg beragama Hindu. Sebelum nak masuk candi Borobudur ni, kena pakai dulu kain yang diorang bagi. Tak pasti ntk apa motif nya pakai kain tu, tapi aku andaikan seperti mana kita nak masuk masjid, mesti tutup aurat. Macam tu lah kot.

Bayaran masuk pulak agak mahal. Berbeza harga antara pelancong luar Negara, Rp220 000 dan dalam Negara, berapa puluh rupiah je weh. Ketara beza kot. Ada orang suruh menyamar je jd warganegara dorang *hasil bacaan dari blog. Tak berani aku. Nasib baik aku simpan lagi student card masa master dulu. Dapatlah separuh harga dari harga pelancong luar tadi, Rp115 000.Muehehehe ---







Yeay! Dah sampai atasss.

Dah habis pusing,  da habis posing, jom lah kita ke tempat lain ye. Next entri nanti aku cerita.

Jumpa lagi.
Bai.

No comments: