Followers

Monday, July 7, 2014

CUTI-CUTI JAKARTA-YOGYAKARTA-BANDUNG - PART FIVE

Salam Ramdhan ke-10.

Jangan jemu ye tengok tajuk entri sama berulang kali. Memang lambat aku ni nak menghabiskan cerita-cerita di bumi Jawa tu.

Mood mesti mau ada--
Sekarang baru muncul, jadi aku sambung cerita.

Kami menghabiskan waktu malam dalam tren. Kiranya ini dah dua kali kami tidur dalam tren, yang pertama masa dari Jakarta ke Yogyakarta, ini pula yg kedua dari Yogyakarta ke Bandung. Kami selamat sampai di Stasiun Bandung jam 7 pagi lebih kurang. Terus tuju ke Hotel Kenangan tempat kami menginap. Berjalan kaki.

Kali kedua aku menginap di sini. Hotel Kenangan biasa biasa je, harga reasonable. Tapi sangat strategik lokasinya. Dari stasiun keretapi dekat dan paling penting, dekat gila gila dengan Pasar Baru Trade Center. Tak caya try google.

Hotel Kenangan di waktu malam.

Okay. Since jam pun baru jam 7.30 pagi, nak check in pun
tak boleh lagi, jadi kami decide untuk sarapan dulu then
terus ke Pasar Baru. Beg beg semua kami tinggalkan dlu
dlm stor di hotel tu.

Masa sampai Pasar Baru memang banyak kedai belum buka.
So jejalan dulu, mana kedai yang dah buka tu terus je kami
terjah. Kekonon customer awal dapat la harga murah. Heee ;)

Ramuan mata utama tak lain tak bukan semestinya la LACE!

Settle shopping, kami keluar dari Pasar Baru sekitar jam 12 tengahari
mcm tu. Berjalan lah kaki kami dari Pasar Baru balik ke hotel dengan
barang belian yang berat amat. Hohoho. Kalau tak larat, boleh la
korang naik Angkut ye (van), bayaran dari Pasar Baru ke hotel
Kenangan lebih kurang 2000-5000 rupiah seorang.
* Masa pergi pun kami jalan kaki.

Check in, rehat! Nikmatnya dapat jumpa katil. Dah dua malam kami
tidur atas kerusi je.

Petangnya kami keluar cari makan. Since aku dah penah datang
dan menginap sini, jadi tau la jugak kedai makan mana nak dituju. Kami
decide makan masakan Padang. Restoren masakan Padang ni konsepnya, pelayan akan hidang semua jenis lauk atas meja kita.Tapi kita akan bayar makanan yang kita makan je (pinggan).
Contoh la ada ayam goreng dua ketul dlm pinggan, kita makan seketul je,
tetap kene bayar untuk dua ketul ye. Harga ikut pinggan.

Boleh tahan enaknya.

Selesai makan, pulang ke hotel dan tidur. Zzzzz!

Pepagi bangun, siap-siap cepat sebab harini kami akan berjalan sekitar Bandung, supir Pak Tri namanya akan jemput kami di hotel. Bayaran supir IDR500 000 untuk full day tour, avanza.

Destinasi pertama kami Kawah Putih. Kenapa tak pergi Tangkuban Perahu? Sebab aku dah pernah pergi sebelum ni :)

Layankan jelah ye gambar-gambar ni --

Okay done Kawah Putih. Next kami ke Stu Patenggang. Maaf takde gambar, google lah ye kalau nak tau apa ;)

Lepas tu Pak Tri bawa kami lunch di Restoren Saung Andir, menu 'wajib cuba' adalah Ayam Brengsek.

Kemudian kami terus ke kota Bandung semula untuk shopping di factory outlet.
Malamnya, aku minta Pak Tri untuk bawa kami dinner di Stone Café, di jalan Dago. Pemandangan dari sini sangat cantik dan sini siap ada live band.

Berakhir sudah dua hari dua malam kami di Bandung. Esok paginya kami akan check out awal pagi dan terus ke stasiun keretapi Bandung untuk menuju ke destinasi shopping terakhir, Jakarta. Di Jakarta kami menginap di Hotel Maxone, Jln Sabang. Lokasi ni tak terlalu strategik, tak hampir dengan mana mana shopping mall. Cuma ia best sebab dikelilingi dengan stall stall makanan. Senang cari makan lah kiranya--

Nanti aku sambung cerita kat Jakarta dalam next entri ye. Mungkin itu entri terakhir untuk cerita cuti cuti di bumi jawa ni. Tehee ;)